Weboldalunk használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Kattints az ELFOGADOM gombra!
Menü

Az autós kamera lemeríti az akkumulátort?

Az autós kamera lemeríti az akkumulátort?

Mikre figyeljünk, ha szeretnénk megóvni járművünk akkumulátorát fedélzeti kamerát használva parkoló módban?

Hogyan előzzük meg az akkumulátor lemerülését parkoló üzemmódban, ha autós kamerát használunk?

Az autós kamerák beszerelése során gyakran felmerülő kérdés, hogy nem fogja-e lemeríteni az akkumulátort a kamera.

A kérdés jogos, hiszen egy nem megfelelően beállított vagy akkumulátorvédelemmel nem rendelkező kamera meg tudja ezt tenni, ha parkolás során nem kapcsol le, amikor kellene.

Menet közben nem áll fenn az akku lemerülésének a veszélye, mert a gépkocsi generátora sokkal többet tölt, mint a kamera fogyasztása ami haladáskor elhanyagolható, ámde több napos parkolás alatt már jelentős lehet, visszatöltés nélkül.

Az egyik megoldás járművünk akkumulátorának védelméhez, hogy a kamerához akkuvédelemmel ellátott bekötőkábelt használunk. Ilyen pl. a Viofo kamerák opcionális direkt bekötő tápkábelei. Ha ilyenünk nincs kameránkhoz, akkor használhatjuk a Power Magic Pro akkuvédő egységet, melyre bármilyen márkájú kamerát csatlakoztathatunk. 

Egyes kamerák a gyártó által el vannak látva akkuvédelemmel, ezeknél nem szükséges külön védelmi modul, vagy akkuvédős bekötőkábel a direkt bekötéshez. Ilyenek például a BlackVue készülékek X karakterrel jelölt autós kamerái (pl. DR590X, DR750X, DR900X), melyek integrálva, beépítve tartalmazzák a kifinomult feszültségcsökkenés kapcsoló egységet.

 

Milyen feszültség szintre állítsuk a kamera lekapcsolási feszültségét?

A lekapcsolási feszültséget a biztonságos 12,5V-ra illetve ha nincs ilyen opció, a 12,2V-ra beállítva ajánljuk, hiszen a kamerán kívül egyéb fogyasztók is vannak a kocsiban, pl. riasztó, melyek a kamera lekapcsolása után is tovább használják az akkumulátort, így egy több napos parkolás végén meglepetést okozhatnak, így nem árt ha van tartalék a rendszerben.

Ehhez további segítséget nyújt az alábbi táblázat. A pirossal jelölt feszültségértékre történő csökkenés esetén az akkumulátor mélykisüléses állapotba kerülhet, így nehezen, vagy egyáltalán nem tölthető fel akkumulátortöltőről sem. 

 

Az autóakkumulátor feszültsége a töltöttség és a hőmérséklet függvényében:

Hőmérséklet °C

Feszültség (Volt)

 Töltöttség: 100%

Feszültség (Volt)

Töltöttség 75%

Feszültség (Volt)

Töltöttség 50%

Feszültség (Volt)

Töltöttség 25%

Feszültség (Volt)

Töltöttség 0%

-14

12.49

12.16

11.86

11.62

11.50

-8

12.51

12.18

11.88

11.64

11.52

-3

12.53

12.20

11.90

11.66

11.54

3

12.55

12.22

11.92

11.68

11.56

8

12.57

12.24

11.94

11.70

11.58

14

12.59

12.26

11.96

11.72

11.60

19

12.61

12.28

11.98

11.74

11.62

25

12.63

12.30

12.00

11.76

11.64

31

12.65

12.32

12.02

11.78

11.66

36

12.67

12.34

12.04

11.80

11.68

42

12.69

12.36

12.06

11.82

11.70


Az akkumulátor mérete és állapota is meghatározza a kapacitást, mellyel rendelkezik az adott feszültségszinten, így a táblázat csak hozzávetőleges iránymutatást tud nyújtani, minden autó és minden akkumulátor más és más.

 

A biztos megoldás autós kamera táplálására a parkolás során

A bombabiztos megoldás az autós kamera akkumulátor akkupakk, mely egy óra töltéssel akár napokig táplálja kameránkat, miközben nem meríti a gépkocsi akkumulátorát parkolás közben. Ez az akkumulátor csomag kizárhatja annak a lehetőségét, hogy a kamerán vagy a védelmi modulon nem megfelelő feszültségszintet beállítva a kameránk parkolási üzeme miatt merüljön le a gépkocsi akkumulátora.

 

Előfordul, hogy a kamerához riasztó akkumulátor kerül beépítésre töltő elektronikával,  a kamera táplálására a parkolás során, de ennél sokkal biztonságosabb és profibb és persze költségesebb megoldás az akkupakk használata, amely kifejezetten autós kamerás felhasználásra készült, így bírja a magas hőmérsékletet és az esetleges fizikai sérülés esetén sem tűzveszélyes.

FIGYELEM! Átlagos, hétköznapi használat esetén a gépkocsi  saját akkumulátora elegendő a kamera megfelelő áramellátásához parkolástól indulásig. Ez persze függ a kamera áram igényétől, a gépkocsi akkumulátorának állapotától, az akkumulátor méretétől, a feltöltöttség fokától, sőt, még a külső hőmérséklettől is. Örvendetes módon a kiegészítő akkumulátor utólag is beilleszthető a rendszerbe szükség esetén, tehát ha kevésnek bizonyul az üzemidő, bővíthető a működési időintervallum. A kamera akkuvédelme gondoskodik róla, hogy a gépkocsi akkuja ne merüljön le.


Az akkupakkra csak akkor van szükség, ha napokig szeretnénk parkoló módban hagyni a kamerát, aminek energiaellátásához már kevés a gépkocsi saját akkumulátora, és a feszültség védelem ezért lekapcsolja azt.

Szintén indokolttá teheti az akkumulátor csomagot, ha full elektromos autónkban - Tesla, Hyundai, Volkswagen, Mercedes, Audi, BMW, stb. - nem áll rendelkezésre parkolás során folyamatos 12V feszültség. Ilyen esetben az akkupakk az autó elektromos rendszerébe való belenyúlás nélkül is tökéletes parkoló üzemmódot képes ellátni a megfelelő kamerával.
 

Ha nem szeretnénk kiegészítő akkumulátort, titkos tippünk a parkolás rögzítésére a Thinkware U1000 kamera, kiegészítve radar szenzorral, mely kombináció egyedülálló módon olyan extrém energiatakarékos móddal rendelkezik, mely az átlagos kamerák energiafelhasználásának harmadát éri el csupán, így az aktív, figyelő időszak triplája a többi kamerának, amivel több napos, extrém hosszú parkolás is lefedhető. Persze ez a szett is kiegészíthető külső akkumulátorral, így a készenléti idő még hosszabb lehet.

Fedélzeti kamera beépített akkumulátorral nem kapható, legalábbis a jobb márkák ilyet biztosan nem készítenek, mivel tűzveszélyes lehet a szélvédőn hagyott akkumulátor, főleg, ha az átlagos lítiumos fajtát építi be a gyártó. Ehelyett a minőségi készülékekben szuper kondenzátor ( capacitor ) van elhelyezve, a kamera felvételeinek biztosítására megszakadó áramellátás esetén is.

Ha nem használunk kiegészítő akkupakkot a kamera táplálására, ellenőrizzük, hogy a gépkocsi akkusaruja megfelelően meg van-e húzva, nincs oxidáció a saruknál, mert ezek a tényezők csökkenthetik a kamera készenléti idejét, ahogy a hideg időjárás is, hiszen az autó akkumulátor kapacitása csökken a hőmérséklettel együtt.

A népszerű 70MAI A500S Smat Dash Cam és 70MAI Smart Dash Cam kamerák esetében különös óvatosság javasolt, mivel bekötő kábelük lekapcsolási feszültsége nem állítható, fix 11,4V, mely kritikusan alacsony, így ezek parkoló üzemmódja nem mondható biztonságosnak az autó akkuja szempontjából, viszont veszélyesnek igen. Ezek a kamerák beépített akkumulátorral rendelkeznek, mely szintén nem növeli a biztonságot, hiszen a lítium akkumulátorok tűzveszélyesek, nem célszerű ezeket a szélvédő mögé helyezni, ahol nyáron nagyon felforrósodhatnak.  Ezeket a kamerákat ezért nem is forgalmazzuk. A biztonságos megoldás a szuperkondenzátor, melyet kínálatunk összes kamerája tartalmaz.

 

További érdekes információk és cikkek a témában itt olvasható.

Tartalomhoz tartozó címkék: fedélzeti kamera

Keresés